Esneklik ve pilates bir süredir sporcular için ayrılmaz bir bütün gibi. Pilates sadece sporcular için değil, bizleri hareketsizliğe iten modern yaşam içerisinde hepimizin faydalanması gereken bir fiziksel aktivite. Yıllar içerisinde; çocuklukta merdiven kazalarında oluşan boyun düzleşmesi ağrıları, iki çocuğu aynı anda emzirmekten ve kucaklamaktan oluşan omuz-sırt ve bel ağrılarım ve iki bebek taşıyan koca göbeğimin düzleşmesini (tamam dümdüz değil ama :D) pilatese borçluyum diyebilirim. Tabi burada konumuz ben değilim. Konuğum Milli Olimpik Eski Yüzücümüz Burcu Dolunay. Şimdi Pilates-Yüzme ilişkisi neden önemliymiş ondan duyalım 😉

Pilates (kontroloji); kasları güçlendirmek, esnekliği arttırmak ve genel olarak daha sağlıklı olabilmek için Joseph Pilates tarafından geliştirilen bir egzersiz sistemidir.

  • Fizyoterapi temelli bir rehabilitasyon yöntemidir. Kas ve iskelet sisteminde oluşabilecek problemleri engellemek için koruyucu olarak, bu tarz rahatsızlıklar oluştuktan sonra ise tedaviye destekleyici olarak yapılır.
  • Tüm vücudu kapsayan egzersizler yaratılarak, zihin ve vücudu bir araya getirmeyi amaçlamıştır.
  • Vücudun temelini güçlendirir, dengeyi arttırır, koordinasyon becerisini yükseltir ve stresi azaltır.
  • Kontrolojinin en önemli sonuçlarından birisi, vücudun tam kontrolü üzerinde zihnin ustalık kazanmasıdır.
  • Akıl-beden-ruh koordinasyonu; tüm vücut sağlığını idame ettirir.
  • Zihinsel ve fiziksel disiplin; tüm vücut birlikteliğini hissetmenizi sağlar.
  • Nefes tam kapasite ile kullanılır.

PİLATESİN İLKELERİ

  • Nefes
  • Konsantrasyon
  • Kontrol
  • Merkezleme
  • Kesinlik
  • Dengeli Kas Gelişimi
  • Ritim
  • Tüm Vücut Hareketi
  • Rahatlama

NEDEN YÜZME İÇİN PİLATES?

Yukarıda saydığımız her ilke ve prensip aslında yüzme sporunun yapı taşlarını oluşturur. Tüm bunların bütünlük ve uyum sağladığı durumda sporcunun başarıya giden yolda olumlu sonuç alacağı muhakkaktır.

Yüzücüler için iyi postür çok önemlidir. Suyun içindeki en ufak postür bozukluğu; sudaki sürtünmeyi ve suya karşı direnci arttırır.

Pilates egzersizleri kemiğe en yakın kasların ve derin karın kaslarının bulunduğu iç iskeleti güçlendirmeye yoğunlaşır. Egzersizler gövdeyi, leğen kemiklerini ve omuz eklem destek yerlerini dahil iç sistem kontrolünü geliştirir.

Bir yüzücü için güçlü bir karın; kürek kemiği, omuzlar, leğen kemiği ve omuriliği dengede tutar ve hizaya koyar. Böylelikle suyun içinde hız kazanmaya çalışan yüzücü; doğru postürle suyun içinde en dar yer kaplayarak sürtünmeyi ve suyun direncini azaltır. Sıkı bir duruş ve sağlam omurgasıyla suyun üzerinde de daha kontrollü olur.

Vücut ve zihnin kontrolünü kendi elinde bulundurmak sporcunun sudaki performansını olumlu yönde etkiler. Tam nefes kapasitesini kullanmayı öğrenmek performansını gösterirken vücudunu (gücünü) daha ekonomik kullanmasını sağlar.

  • Kaslar daha akıcı hareket eder, vücut boynu daha az zorlar. Bununla birlikte vücut yoğun antrenman döneminde bile fazla yıpranmaz.
  • Vücudunun en hareketli eklemlerinden olan omuz eklemi, yüzme sporunda çok önemlidir ve yüklemenin en çok olduğu, vücudun tüm yükünün taşındığı yerdir.
  • Pilateste yapılan hareketler; omuz eklemlerindeki esnekliği arttırır ve bu bölgedeki kasları rahatlatır. Toparlanma sürecine büyük faydası vardır.
  • Pilates egzersizleriyle birlikte; sporcuda uzun kas gelişimi desteklenir. Kasların direnci arttırılır. Böylelikle yoğun antrenman dönemlerinde yüzücülerde oluşan laktik asit birikiminin; kaslar daha esnek, daha uzun ve daha dirençli oluşundan dolayı azaldığı görülmüştür.

13903274_932038093589629_1172107387587622038_n

Burcu Dolunay

&

Berna Çetin Kavili

® Yüzücü Annesi

**Fotoğraflar için Fenerbahçe Spor Kulübü Yüzücüsü sevgili Gizem Çam’a teşekkür ederim.

Reklamlar